WSTĘP

Od redakcji

Drogi Czytelniku,

 

za nami kolejny, bardzo dobry rok dla reklamy online. Dobry, ale też obfitujący w zmiany, zarówno takie, które przewidywaliśmy już wcześniej, jak i takie, których nikt się nie spodziewał oraz zupełnie nowe wyzwania. To w branży online „normalka”, wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłych zawirowań i zwrotów akcji. W tym kontekście ciekawsze jest pytanie, czy branża doczeka czasów, w których rok upłynie pod znakiem stabilizacji i kontynuacji, a nie kolejnych, mniej lub bardziej przełomowych zmian.

Piotr Kowalczyk

Polska Press Grupa,
Redaktor naczelny Raportu Strategicznego IAB Polska
Specjalny certyfikat DIMAQ

Jak zawsze w Raporcie Strategicznym, wszystko podporządkowujemy głównemu celowi, jakim jest możliwie najbardziej obiektywne opisanie najważniejszych zmian i wydarzeń roku ubiegłego i tego, co czeka nas w najbliższym czasie. Bazujemy przy tym na wynikach badania IAB Polska/PwC AdEx, które funkcjonując w Polsce od 2007 roku, stało się wyznacznikiem w zakresie pomiaru wielkości wydatków reklamowych online. Ale wydatki to nie wszystko, dlatego w każdym z istotnych dla rynku obszarów dzielimy się także spostrzeżeniami naszych ekspertów dotyczącymi tego, co kształtowało pozycję internetu w 2021 r. i będzie na niego wpływać w bieżącym roku. 

Nie wchodząc w szczegóły, by nie zdradzić za wiele, a jednak zachęcić do lektury, uprzejmie donoszę, że w tej edycji piszemy m.in. o live commerce, collaborative ads, reklamie audio (po raz pierwszy), reklamie DOOH (również po raz pierwszy), brand safety, storydoing, 3rd party cookies, AI, esporcie i gamingu (po raz pierwszy osobno!), Digital Services Act i Digital Markets Act. Ale opowiadamy też o lodach, aplikacjach oraz sygnalistkach i prezentujemy wiele innych inspirujących historii.

Na koniec pozostaje mi wyrazić ogromne podziękowania i gratulacje dla całego zespołu pracującego nad stworzeniem tegorocznej edycji raportu.

Życzę pożytecznej i przyjemnej lektury!