WSTĘP
Przedmowa
Szanowni Państwo,
oddajemy w Wasze ręce kolejne wydanie Raportu Strategicznego IAB Polska w nadziei, że jak co roku będzie on źródłem wielu inspiracji, ale przede wszystkim wartościowej wiedzy. Nasz raport z roku na rok staje się obszerniejszy, podobnie jak dynamicznie rosnący rynek reklamy cyfrowej i komunikacji marketingowej online. Pamiętajmy, że w ubiegłym roku miał miejsce kolejny przełomowy fakt: po zdobyciu przez reklamę cyfrową pozycji lidera wydatków w 2019 roku i utrzymaniu jako jedyny segment dodatnich indeksów wzrostu w kolejnych pandemicznych miesiącach, w roku 2021 wydatki na reklamę internetową stanowiły już połowę budżetów przeznaczonych na zakup powierzchni reklamowej. Tym samym rynek polski dołączył do grona najbardziej dojrzałych rynków światowych i europejskich również w tym zakresie.
![](https://raportstrategiczny.iab.org.pl/2022/wp-content/uploads/2021/06/1.jpg)
Włodzimierz Schmidt
Prezes Zarządu,
IAB Polska
![](https://raportstrategiczny.iab.org.pl/2022/wp-content/uploads/2020/03/DIMAQ-badges-professional-RGB-extramini.png)
![](https://raportstrategiczny.iab.org.pl/2022/wp-content/uploads/2020/03/DIMAQ-badges-trainer-RGB-mini.png)
Dynamika wzrostów ilościowych świadczy oczywiście o sile rynku i ciągle dużym jego potencjale. Pamiętajmy jednak, że równie ważne są aspekty jakościowe, gdyż tylko dbałość o wysoką jakość reklamy cyfrowej pozwoli na dalszy dynamiczny rozwój. Dlatego takie aspekty jak brand safety czy walka z fraudem są niezwykle aktualne, zwłaszcza na ciągle chwiejnym w wyniku postpandemicznego i wojennego kryzysu rynku. Stąd tak duży nacisk kładziemy i będziemy kłaść na branżowe programy jakości oraz na edukację i rozwój ekspertów w obszarze marketingu i reklamy, czyli Was – czytelników raportu.
Wierzę, że jak co roku Raport Strategiczny IAB Polska zaspokoi Wasze wysokie oczekiwania.
Życzę udanej lektury!