Wkrótce każdy media plan będzie zawierał retail media
Jeszcze do niedawna na monetyzację udostępnianej przestrzeni reklamowej mogli pozwolić sobie wyłącznie najwięksi gracze na rynku e‑commerce. Jednak za sprawą platform reklamowych retail media się demokratyzują, pozwalając mniejszym sklepom na udział w tym torcie reklamowym, a reklamodawcy chętnie korzystają z sieci retail media.

Maciej Grams
AdsHero + OmniHero
Dobry czas dla retail mediów
34% polskich internautów rozpoczyna poszukiwanie informacji o produktach na platformach handlowych i na nich finalizuje swoje transakcje1. Pokazuje to przede wszystkim, jak ogromny potencjał drzemie w rodzimym rynku retail mediowym. Skala będzie jeszcze szersza, jeśli spojrzymy na trendy płynące z Zachodu i budżety mediowe. Widzą to w Polsce reklamodawcy inwestujący w retail media 142 mln euro rocznie, podczas gdy u naszego zachodniego sąsiada jest to już 510 mln2.
Idąc dalej, eksperci przewidują dynamiczny wzrost tego segmentu reklamowego. W 2024 r. europejski rynek retail media ma odnotować rekordowy, bo niemal 40% wzrost3, a w 2026 r. wydatki na ten typ reklamy są szacowane na 25 mld euro (skok z 7,9 mld euro w 2021 r.)4.
Są przeszkody
Perspektywy wyglądają obiecująco, są jednak czynniki, które rozwój retail mediów hamują.
Europejscy reklamodawcy najczęściej wskazują na brak integracji sieci retail media z systemami sprzedażowymi (ponad 30%), brak dostępnych danych (30%), wysokie koszty partnerstw (25%) i brak dostępnych rozwiązań technologicznych (25%). Trudność sprawia również mierzenie i raportowanie efektów kampanii (24%). 15% ankietowanych wskazuje także na trudności z wykazaniem wartości retail mediów.
Rozwiązania
Na powyższe wyzwania odpowiada AdsHero, czyli nasza platforma reklamowa dla e‑commerce pozwalająca monetyzować przestrzeń reklamową. Dla sklepów kluczowy jest fakt, że wspieramy ich we wdrożeniu systemu i jest ono darmowe. Minimalna bariera wejścia pozwala właściwie każdej wielkości e‑commerce’owi rozpocząć działalność na rynku retail media.
Natomiast reklamodawcy doceniają, że za pomocą jednego narzędzia mogą zarządzać swoimi działaniami w e‑commerce, monitorować sprzedaż i tworzyć raporty. Do tego rozliczają się z jednym podmiotem zamiast kilkudziesięcioma, co znacząco ułatwia zarządzanie komunikacją w tym kanale.

Efekty w branży farmaceutycznej
Branża farmaceutyczna rządzi się swoimi prawami. Wyzwanie stanowią przede wszystkim liczne ograniczenia dotyczące możliwości reklamowania produktów. Z drugiej strony posiada ogromny potencjał w przypadku retail mediów.
Za przykład może posłużyć nasz klient, drogeriawapteka.pl. Jest to spółka doceniona w zestawieniu Diamentów Forbesa, która jest właścicielem trzeciej apteki internetowej w Polsce: wapteka.pl. Pomogliśmy jej wdrożyć oferty sponsorowane w ramach reklam natywnych. Widzieliśmy w nich ogromny potencjał, ponieważ producenci szukają różnych sposobów, aby to właśnie ich produkt trafił do koszyka zakupowego, a użytkownicy otwarci są na nowości. Wiele marek zdecydowało się więc aktywnie wspierać swoje produkty w ramach ofert sponsorowanych i pozycjonować je na stronie sklepu. Klient po zaledwie kilku miesiącach od wdrożenia sieci reklamowej na stronie wygenerował zauważalne dodatkowe zyski pochodzące ze wsparcia marketingowego od reklamodawców.
Efekty docenia Justyna Banaś, Kierownik Projektu drogeriawapteka.pl: Uruchomienie ofert sponsorowanych na stronach drogeriawapteka.pl było świetną decyzją. Dzięki współpracy z AdsHero i ich natywnym reklamom możemy jeszcze lepiej wspierać naszych partnerów biznesowych w docieraniu do klientów końcowych i budować pozytywne relacje. Rozważamy wdrożenie kolejnych rozwiązań proponowanych przez AdsHero w przyszłości.
Jednym z takich rozwiązań jest wdrożenie kompleksowej platformy retail media, która posłuży do monetyzacji całej powierzchni reklamowej w danym sklepie, od ofert sponsorowanych po reklamy display.
1 Raport Atena Research & Consulting, Jak Polacy szukają i kupują produkty w Internecie?, 2022
2 IAB Europe, Retail Media Landscape in Europe, 2023
3 Jw.
4 Jw.