CZ. I • POLSKI RYNEK INTERNETOWY

Dostęp do internetu w Polsce

  • 93,3% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Największą dynamikę wzrostu notuje szerokopasmowy dostęp mobilny.

  • Polska wypada dość dobrze na tle Europy – powyżej średniej dla Unii Europejskiej i na drugim miejscu wśród krajów byłego bloku wschodniego.

  • Po serii wzrostów, w 2023 roku po raz pierwszy mamy do czynienia ze spadkiem odsetka osób deklarujących zakupy przez internet.

Marcin Niemczyk

Polskie Badania
Internetu sp. z o.o.

Reklama

Internet w Polsce

Rok 2023 to kolejny rok stabilizacji pod względem dostępu gospodarstw domowych do internetu. To także pierwszy rok, w którym nie zaobserwowano nawet minimalnego wzrostu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Według danych GUS w roku 2023 dostęp do sieci posiadało 93,3% polskich gospodarstw domowych, tak samo jak w roku 2022. Należy zauważyć, że przez dostęp do internetu rozumiana tu jest jakakolwiek jego forma (np. pakiet danych w telefonie jednego z domowników). Wśród gospodarstw posiadających dostęp do internetu praktycznie każde ma dostęp szerokopasmowy (nie ma go jedynie 0,5% polskich gospodarstw), a analiza rodzajów dostępu pokazuje wzrosty dostępu mobilnego – rosnącego o 3,1 p.p. w stosunku do roku 2022 (taki dostęp miało wówczas 73,7% gospodarstw). Dostęp stacjonarny szerokopasmowy miało w 2023 roku 69,5% gospodarstw – tyle samo co w roku ubiegłym. Mobilny dostęp szerokopasmowy jest więc najpopularniejszym typem dostępu w gospodarstwach domowych.

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.

Analiza trendów z Polski na tle danych europejskich pokazuje, że pod względem dostępu gospodarstw domowych do internetu nasz kraj plasuje się nieco powyżej średniej dla całej Unii Europejskiej i na drugim, po Słowenii, miejscu wśród państw byłego bloku komunistycznego.

Źródło danych: Eurostat

Jak pokazują dane GUS, dostęp do internetu jest wciąż zróżnicowany ze względu na typ gospodarstwa domowego, wielkość miejscowości zamieszkania oraz stopień urbanizacji obszaru. Różnice te jednak ulegają stopniowemu zacieraniu. Dostęp do internetu najsilniej jednak różnicuje obecność dzieci w gospodarstwie domowym. Praktycznie każde (99,8%) z tych, w których obecne są dzieci, ma dostęp do internetu, podczas gdy w gospodarstwach bez dzieci odsetek ten wynosi 90,3%. Dużo mniejsze różnice występują przy porównaniu wielkości miejscowości – w dużych miastach i, co za tym idzie, na obszarach wysoko zurbanizowanych widoczna jest przewaga gospodarstw z dostępem do sieci, ale nie większa niż 3 p.p. w porównaniu do innych typów miejscowości. 

Gospodarstwa domowe posiadające dostęp do internetu w domu

20192020202120222023
Ogółem86,7%90,4%92,4%93,3%93,3%
wg typu gospodarstwa domowego
gospodarstwa z dziećmi99,3%99,5%99,7%99,9%99,8%
gospodarstwa bez dzieci80,4%85,9%88,8%90,5%90,3%
wg miejsca zamieszkania
duże miasta90,0%92,1%93,8%94,4%94,8%
mniejsze miasta85,6%89,7%91,6%92,3%92,0%
obszary wiejskie84,6%89,3%91,8%93,2%93,2%
wg stopnia urbanizacji
niski83,5%88,9%91,9%92,8%92,9%
średni86,3%90,4%91,1%92,6%92,5%
wysoki89,5%91,6%93,7%94,2%94,2%

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.

Aktywność w sieci

Według danych GUS w 2023 roku najpopularniejszym celem korzystania z internetu w sprawach prywatnych było czytanie wiadomości online, deklarowane przez ponad 69% populacji. To zmiana na miejscu lidera – w ubiegłym roku najpopularniejsze było korzystanie z poczty elektronicznej. Ta zmiana wynikać może ze wzmożonego zainteresowania informacją w roku wyborczym, ale także rozwoju innych form cyfrowej komunikacji (z komunikatorów korzystało już 64,5% Polaków). 64,3% Polaków wyszukuje w internecie informacje o towarach i usługach, a 62,3% korzysta z serwisów społecznościowych. Z bankowości internetowej korzysta natomiast już ponad 59% mieszkańców Polski.

 

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.

Zakupy w sieci

O ile w 2022 roku odnotowano duży wzrost osób deklarujących zakupy w sieci, to rok 2023 przyniósł w tej dziedzinie stagnację. Tego typu aktywność zadeklarowało bowiem 64,3% Polaków, wobec 64,6% w roku wcześniejszym. 

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.

Najpopularniejsze produkty kupowanie w sieci to: odzież, obuwie i dodatki – ponad 37% społeczeństwa kupowała je w sieci w 2023 roku. Kolejne pod względem popularności były kosmetyki, kupowanie przez ponad 18% Polaków. Pozostałe rodzaje produktów były kupowanie przez mniej niż 10% społeczeństwa. Wśród nich zwracają uwagę dość znaczne wzrosty w kategorii „lekarstwa i suplementy diety” (8,4% wobec 7,3% w 2022 roku) oraz „żywność i napoje ze sklepów” (5,8% wobec 5,2% w roku 2022). Największe spadki wykazała kategoria „rowery, motorowery, samochody i inne pojazdy” – deklarowana przez 4,4% Polaków, wobec 5,3% rok wcześniej.

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.