CZ. III • DZIAŁALNOŚĆ IAB POLSKA

Działalność edukacyjna IAB Polska

  • Wprowadzono nowy poziom certyfikatu DIMAQ Student i DIMAQ Professional Europe.

  • Otwarto nowe centrum egzaminacyjne DIMAQ w Rzeszowie.

  • W roku 2023 liczba osób, które podeszły do egzaminu, wzrosła o 26%, zaś przeszkolonych osób o ponad 50%.

  • W 2023 r. ponad 600 osób skorzystało z 80% dofinansowania do szkoleń.

Ewa Opach

IAB Polska

Certyfikacja DIMAQ – zmiany i rozwój

IAB Polska od wielu lat współpracuje z uczelniami kształcącymi na kierunkach marketingowych i nie tylko. Praktycy branżowi skupieni wokół organizacji prowadzą zajęcia na specjalnościach związanych z digital marketingiem, a IAB Polska jest partnerem studiów lub przyznaje akredytację DIMAQ dla kierunków w dziedzinie e‑marketingu. Współpraca daje wgląd m.in. w wyzwania, z jakimi mierzą się studenci i absolwenci chcący pracować w branży digitalu – jak zacząć, jak zdobyć pierwszą pracę. To stało się przyczynkiem do wprowadzenia nowego poziomu certyfikatu DIMAQ Student adresowanego do osób początkujących, które chcą ukończyć studia z dyplomem i z branżowym certyfikatem w ręku. Certyfikat po dwóch latach recertyfikacji jest przedłużany do poziomu DIMAQ Basic (po dwóch latach zazwyczaj student/absolwent już jest pracownikiem, a nie studentem). Żeby uczynić zdobycie certyfikatu bardziej dostępnym, dwukrotnie w ciągu roku IAB Polska oferuje egzaminy DIMAQ Student bezpłatnie. Szczegóły dotyczące nowego poziomu certyfikatu znajdują się na stronie https://dimaq.pl/dimaq-student/. 

Od początku funkcjonowania certyfikacji kandydaci podchodzący do egzaminu zdają go w siedzibie IAB Polska w Warszawie. O ile dla osób z regionu Mazowsza nie stanowi to problemu, o tyle dojazd z dalszych regionów bywa wyzwaniem logistycznym. Z tego powodu we współpracy z WSIiZ w Rzeszowie powstało nowe centrum egzaminacyjne DIMAQ w siedzibie uczelni. Po rocznym okresie pilotażu, w listopadzie 2023 r. IAB Polska i WSIiZ potwierdziły chęć kontynuowania i odtąd już na stałe egzaminy można zdawać również w Rzeszowie na identycznych zasadach jak w Warszawie. Planowane są kolejne centra egzaminacyjne w różnych regionach Polski. Szczegóły dotyczące egzaminów na stronie https://dimaq.pl/egzaminy/.

DIMAQ Professional Europa

Certyfikacja DIMAQ rozwija się w oparciu o potrzeby branży. Coraz częściej pojawiają się głosy ze strony firm aktywnych w wymiarze międzynarodowym o potrzebie certyfikowania zespołów również na innych rynkach niż polski. Nierzadko ta potrzeba nie jest powiązana z lokalnym rynkiem, a bardziej digital marketingiem na poziomie paneuropejskim. Dlatego w 2024 roku pojawi się nowy poziom certyfikatu – DIMAQ Professional Europa, który będzie adresować kompetencje digitalowe na poziomie europejskim z pominięciem lokalnych trendów, narzędzi czy legislacji. Nowy poziom certyfikatu jest rekomendowany przez IAB Europe jako oficjalny europejski certyfikat kompetencji e‑marketingowych.

Rozwój kompetencji e‑marketingowych

W 2023 roku w szkoleniach zorganizowanych przez IAB Polska wzięło udział łącznie ponad 2100 osób. W szkoleniach otwartych przygotowujących do egzaminu DIMAQ było to 780 osób, a w zamkniętych 296. Z kolei w szkoleniach tematycznych w trybie otwartym uczestniczyło 655 osób, a w zamkniętym 373. Warte odnotowania jest, że ponad 600 osób skorzystało z 80% dofinansowania w ramach KFS oraz projektów realizowanych przez PARP. W 2024 roku również będą takie możliwości, a klienci IAB Polska mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy w pozyskaniu i rozliczeniu dofinansowania. Warto skorzystać z funduszy i przeszkolić swój zespół. Więcej szczegółów na stronie https://dimaq.pl/akademia-dimaq/dofinansowanie/.

Źródło: IAB Polska

DIMAQ Employer

Program, do którego mogą przystępować pracodawcy wspierający certyfikowanie pracowników, zrzesza już ponad 70 firm. Jednym z wymogów wobec uczestników programu jest wypełnienie corocznej ankiety weryfikującej status, ale też badającej oczekiwania pracodawców. Wyniki ankiety z 2023 r. pokazały głównie, że:

56% pracodawców DIMAQ finansuje udział pracowników w szkoleniach, a 71% finansuje udział w merytorycznych wydarzeniach;

65% pracodawców DIMAQ uznaje jako mile widziany wymóg przy rekrutacji pracowników, a 21% oferuje egzamin DIMAQ jako benefit dla pracowników;

70% pracodawców DIMAQ przyznaje, że ten status wzmacnia ich wizerunek w oczach klientów i kandydatów do pracy, a 45% docenia zniżki dla ich pracowników na wydarzenia IAB Polska;

pracodawcy DIMAQ oczekują forum do wymiany informacji pomiędzy sobą, dlatego na Linkedin powstała nowa grupa DIMAQ Employer, dostępna dla pracowników firm z tym statusem;

często wskazywana jest też przydatność spójnego kalendarza wszystkich aktywności IAB, które umożliwiają zdobycie punktów recertyfikacyjnych – takie miejsce można znaleźć na stronie https://www.iab.org.pl/wydarzenia/.

DIMAQ Uni i DIMAQ Voice

Do 12. edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową i podyplomową z zakresu e‑marketingu, organizowanego przez IAB Polska we współpracy z SGH zgłoszono 42 prace. Nagrodami w konkursie są studia podyplomowe Marketing Internetowy na SGH oraz udział w szkoleniach przygotowujących do egzaminu DIMAQ. Konkurs to również okazja dla posiadaczy DIMAQ do zdobycia punktów recertyfikacyjnych za ocenienie prac jako członek jury.

Tematy zwycięskich prac ubiegłorocznej edycji to:

magisterska: „Interakcje paraspołeczne a postawy nabywców wobec komunikacji marketingowej w podcaście”,
licencjacka: „Wykorzystanie platformy TikTok w działaniach promocyjnych polskich muzeów na przykładzie Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Emigracji w Gdyni i Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu”,
podyplomowa: „Real time marketing jako narzędzie kształtowania relacji z klientami”.

Kolejna edycja już wkrótce, prace można nadsyłać do 31 lipca za pośrednictwem strony https://dimaquni.com/.

DIMAQ Voice to comiesięczne spotkania dla entuzjastów digital marketingu, w których w 2023 roku wzięło udział ponad 5100 osób. Zwycięzca rankingu na najlepszego prelegenta wystąpi podczas Forum 2024. Scena DIMAQ Voice jest otwarta dla każdego, kto chce podzielić się swoim doświadczeniem, wiedzą, przeprowadzoną kampanią czy też inspiracją. Posiadacze certyfikatów mogą zdobyć punkty recertyfikacyjne (nawet 40). Więcej szczegółów można znaleźć na stronie https://dimaq.pl/dimaq-voice-online.

Plany na 2024

W 2024 roku, poza kontynuacją dotychczasowych działań, należy spodziewać się wznowienia konferencji DIMAQ Day – jednodniowych branżowych spotkań w dużych miastach. Jesienią DIMAQ Day odbędzie się w Katowicach (8.10), Wrocławiu (9.10) i Poznaniu (10.10).