Dostęp do internetu w Polsce – mobile first
Najpopularniejszym narzędziem, z którego korzystamy podczas zakupów, jest smartfon. Wpływ na to mają nie tylko dostępność urządzenia i przyjazny UX, lecz także postępująca digitalizacja codziennych zakupów z wykorzystaniem aplikacji.

dr Krzysztof Łuczak
Grupa Blix
Aplikacje mobilne na czele statystyk
74,2% osób deklaruje korzystanie z internetu zarówno z komputera, jak i smartfonu, ale z podziału ze względu na typ urządzenia i kanału wynika, że smartfony odpowiadają za 71,4%, z czego 63,5% to aplikacje mobilne. Wygoda korzystania z urządzenia mobilnego w dowolnym miejscu i czasie oraz interakcje, które tworzą aplikacje, wykorzystując wiadomości push, sprawiły, że aplikacje zdominowały czas konsumpcji treści w internecie. Wśród aplikacji zakupowych, w których Polacy spędzali w 2022 roku najwięcej czasu miesięcznie, znajdują się: Vinted (129 min), Allegro (97 min) oraz Blix (40 min)1.

Dostęp do internetu a shopper marketing
W 2022 roku największy wzrost w korzystaniu z internetu zanotowano w obszarze wyszukiwania informacji o towarach i usługach. Rosnące koszty papieru i ceny energii zachęciły sieci do ograniczenia wydruku papierowych gazetek promocyjnych przy jednoczesnym zwiększaniu ich dystrybucji w kanałach elektronicznych. W najnowszym badaniu poczytności gazetek promocyjnych przeprowadzonym w marcu 2023 (badanie UCE Research) po raz pierwszy gazetki elektroniczne znalazły się na pierwszym miejscu wśród najczęściej wybieranych form sprawdzania informacji o ofercie sklepów stacjonarnych. Wiele wskazuje na to, że odsetek Polaków korzystających z internetu podczas zakupów nadal będzie rósł.
1 Gemius Mediapanel