WSTĘP

Od redakcji

Szanowni Państwo,

 

pandemia COVID-19 miała i nadal ma kolosalny wpływ na działalność i kondycję wielu branż, na całą globalną gospodarkę oraz na wiele sfer naszego codziennego życia. Branża reklamowa, a w szczególności branża marketingu online również odczuwa konsekwencje pandemii i związanych z tym ograniczeń. Nic dziwnego, że na ten temat powstało i wciąż powstaje mnóstwo analiz i raportów – jest to z pewnością najczęściej dyskutowana tematyka ostatniego roku.

Piotr Kowalczyk

Polska Press Grupa,
Redaktor naczelny
Raportu Strategicznego IAB Polska

Dotyczy to naturalnie także tegorocznej edycji Raportu Strategicznego IAB Polska. W dużej mierze stoi on pod znakiem pandemii. Autorzy kolejnych rozdziałów podjęli się zadania jak najlepszego opisania jej wpływu na poszczególne segmenty rynku internetowego. Nie zmieniło się natomiast ogólne założenie Raportu: jak co roku w możliwie najbardziej ekspercki sposób przedstawia on obecny obraz rynku oraz prognozy na 2021 i kolejne lata.

W zawartości raportu nastąpiły drobne, acz istotne zmiany będące odzwierciedleniem tego, jak zmienia się i ewoluuje rynek reklamy online. Po raz pierwszy znalazł się w nim rozdział o influencer marketingu, natomiast część dotycząca zagadnień jakości w reklamie praktycznie w całości poświęcona jest programowi QUALID – nowej inicjatywie IAB Polska w 100% nakierowanej na promowanie jakości w działaniach marketingowych online. Warto też zwrócić uwagę, że dane o wydatkach reklamowych w badaniu IAB Polska/PwC AdEx zostały wzbogacone o kategorię: content marketing i reklama natywna.

Zachęcając Państwa do lektury, chciałbym serdecznie podziękować wszystkim zaangażowanym w stworzenie tegorocznego raportu: autorom i ekspertom, Radzie Merytorycznej, Radzie Programowej oraz wszystkim osobom uczestniczącym w redakcji i składzie raportu. Dziękuję też sponsorom – bez ich nieustannego wsparcia ta publikacja by nie powstała. 

Mam nadzieję, że tegoroczny raport będzie dla Państwa miłą i przydatną lekturą!