WSTĘP

Przedmowa

Szanowni Państwo,

 

oddajemy w Wasze ręce kolejną edycję Raportu Strategicznego IAB Polska, który drugi rok z rzędu dostępny jest tylko w wersji cyfrowej. To jeden z efektów ostatnich kilkunastu miesięcy, które zaważyły na naszym życiu, na konsumpcji mediów, na wydatkach reklamowych – ich wielkości i strukturze.

Włodzimierz Schmidt

Prezes Zarządu
IAB Polska

2020 rok zakończył się dla rynku reklamy cyfrowej kolejnym wzrostem wartości oraz złamaniem magicznej granicy – pierwszy raz w historii wydatki przekroczyły 5 miliardów złotych. W wyniku pandemii cały rynek reklamy skurczył się, a większość formatów mediowych zanotowała spadki. Digital jednak, zarówno w Polsce, jak i na większości rynków europejskich, mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz mówiących nawet o kilkunastu procentach spadku, okazał się bezapelacyjnym liderem. Porównanie wydatków reklamowych z roku 2020 z okresami wcześniejszych kryzysów jest zaskakujące, ponieważ nie widać w nim żadnej analogii. Obecny kryzys jest inny niż wszystkie pozostałe. Bezprecedensowe wzrosty i dalsze umacnianie się internetu na pozycji lidera pozwala bardzo optymistycznie patrzeć na kolejne lata i oczekiwać dalszej ekspansji komunikacji cyfrowej. Czytając raport, dowiecie się Państwo więcej o przyczynach takiej sytuacji i źródłach wzrostu. 

Przed rynkiem komunikacji cyfrowej stoi jednak sporo wyzwań w postaci oczekiwanych nowych regulacji unijnych i krajowych, takich jak między innymi: Digital Services Act, Digital Markets Act, rozporządzenie e‑Privacy, Prawo komunikacji elektronicznej, ale też zmian zapowiadanych przez największych graczy rynkowych, jak blokowanie ciasteczek 3rd party przez Chrome. 

Więcej o trendach i zjawiskach rynkowych przeczytacie w naszym raporcie. Jak już wspomniałem, patrzymy optymistycznie na dalszy rozwój reklamy online i komunikacji cyfrowej – cyfryzacja dopiero nabiera tempa.

Życzymy miłej i inspirującej lektury.