CZ. II • KOMUNIKACJA MARKETINGOWA ONLINE

SEM

  • Wydatki na działania SEM utrzymują trend wzrostowy, a reklama w wyszukiwarkach w dalszym ciągu jest jedną z najpopularniejszych form promocji w internecie.

  • Automatyzacja sieci reklamowych wspiera marketerów i specjalistów SEM w tworzeniu skutecznych kampanii na konkurencyjnym rynku.

  • Wciąż duże zainteresowanie zakupami online napędza rynek reklamy w wyszukiwarkach.

Sebastian Suma

Sempai (NetArch Sp. z o.o.),
Szef Grupy Roboczej SEM
IAB Polska

Współpraca merytoryczna:
Jarosław Miszczak, Bluerank

Marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM) od wielu lat jest jednym z najskuteczniejszych kanałów marketingowych dla firm. W Polsce – bez zmian – niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google (96,04% rynku1), tylko niewielki procent rynku posiadają inne firmy: Bing, Yahoo, DuckDuckGo. Ciekawostką jest, iż pomimo niewielkiego udziału w rynku, Microsoft rozszerzył swój reklamowy program partnerski o 29 nowych rynków (w tym Polskę), dając naszym rodzimym reklamodawcom dostęp do pełnego spektrum reklamowego Microsoft Advertising w wyszukiwarce bing.pl. 

Kontynuacja wzrostów w kanale SEM

W początkowym okresie 2021 roku udział SEM w rynku reklamy online w Polsce nieznacznie zmalał w porównaniu do 2020 roku z 35,6% do 32,3%. W całym roku 2021 rynek SEM zdobył około 32% „tortu reklamowego”. Jest to wciąż znakomity wynik i potwierdzenie faktu, iż reklama SEM cały czas utrzymuje się w czołówce najchętniej wykorzystywanych kanałów marketingu.  

Wzrost wydatków reklamowych w tym kanale w 2021 roku w porównaniu do 2020 wyniósł 11%2, co jest dobrym sygnałem na przyszłość w tej branży. Wielu marketerów zastanawiało się, czy „napompowany” reklamą online rok 2020 powtórzy się, czy rynek nie jest „przegrzany”. Rzeczywistość pokazała, że rynek SEM cały czas ma potencjał do wzrostów, reklamodawcy stabilnie zwiększają poziomy wydatków na marketing w wyszukiwarkach.

Wyszukiwania są odzwierciedleniem popytu i zachowań użytkowników

Zmieniające się zachowania konsumentów tworzą wyzwania, ale także możliwości dla firm i reklamodawców. W efekcie izolacji społecznej i szeregu obostrzeń jako społeczeństwo zmieniliśmy zauważalnie zachowania i decyzje konsumenckie, co miało swoje odzwierciedlenie w trendach wyszukiwań, a co za tym idzie – w realizowanych strategiach reklamowych dla firm. Wyszukiwania restauracji z daniami na wynos wzrosły o 400%, wyjścia na zakupy do galerii handlowych zastąpiły wygodne zakupy przez komputer (fraza „shopping app” +80%)3, wyszukiwania zawierające hasło „blisko mnie z miejscami na zewnątrz” odnotowały 150-procentowy wzrost. Trendy te pozostają nie bez znaczenia dla biznesów lokalnych, które w dużym stopniu opierają swoją promocję na narzędziach marketingu w wyszukiwarkach. 

Algorytmy przychodzą z pomocą w niepewnych czasach

Elastyczność, jaką daje reklama w wyszukiwarkach, będzie pozwalała marketerom być ze swoim komunikatem reklamowym w tych miejscach, w których są ich potencjalni klienci. Automatyzacja, na którą stawiają Google czy Facebook, jeszcze bardziej tę elastyczność i szybkość dostosowywania się do sytuacji uwydatnia. Algorytmy reagują na zmiany mechanicznie i szybko, podążając za zmianami zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym, minimalizując ryzyko przeoczenia szansy czy zagrożenia dla realizowanej kampanii. Stanowią więc dla marketerów istotne wsparcie, a odpowiednio stosowane pozwolą zyskać przewagę nad konkurencją. 

 

Nowy standard w analityce webowej – GA4

Z uwagi na to, że w Polsce standardem w zakresie analityki webowej jest Google Analytics, należy pamiętać o istotnych zmianach związanych z tym narzędziem. 

W połowie przyszłego roku obecny sposób zbierania danych, czyli Universal Analytics zostanie na dobre zastąpiony przez nowy standard GA4. To ważna zmiana dla marketerów, szczególnie inwestujących w działania SEM, gdyż zarówno kampanie płatne, jak i działania SEO są najczęściej oceniane z wykorzystaniem GA. 

Zwróć uwagę

Microsoft Advertising

Usługa oferująca reklamy płatne za kliknięcie w wyszukiwarkach Bing, Yahoo! oraz MSN.

GA4

Najnowsza wersja Google Analytics (GA), która zbiera i łączy dane z aplikacji mobilnych i witryn internetowych.