CZ. I • POLSKI RYNEK INTERNETOWY
Użytkownicy internetu w Polsce
-
W 2024 roku liczba internautów utrzymała się na zbliżonym poziomie w porównaniu z 2023 rokiem. Nastąpił natomiast dynamiczny wzrost popularności internetu mobilnego.
-
Najwięcej czasu w internecie Polacy spędzili, korzystając z aplikacji mobilnych (65% całkowitego czasu online).
-
Największy wzrost liczby internautów odnotowano w grupie wiekowej 65–75 lat, co świadczy o rosnącej popularności internetu wśród seniorów.
-
Struktura internautów ze względu na wykształcenie i zawód nie uległa znaczącym zmianom w porównaniu z rokiem poprzednim.
-
Najpopularniejszą przeglądarką internetową w Polsce pozostaje Chrome, generując 69,4% ruchu.

Marcin Niemczyk
Polskie Badania
Internetu sp. z o.o.
Profil polskiego internauty w 2024 roku
W 2024 roku zaszły nieznaczne zmiany w ogólnej liczbie polskich internautów, za to zaobserwowaliśmy dynamiczny rozwój korzystania z internetu mobilnego oraz ciekawe przesunięcia w strukturze wiekowej i zawodowej użytkowników.
Płeć
Według badania Mediapanel Gemius/PBI, w IV kwartale 2024 roku z internetu korzystało miesięcznie średnio 29,94 mln Polaków w wieku 7–75 lat. To nieznacznie mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród internautów kobiety stanowiły 51,4%, co jest wartością nieco wyższą niż ich udział w populacji (50,8%). Największa przewaga kobiet występowała w grupie wiekowej 55–64 lata, gdzie jest ich aż o 777 tys. więcej niż mężczyzn.
Wiek
Najliczniejszą grupę internautów stanowiły osoby w wieku 35–44 lata, natomiast najdynamiczniej (w porównaniu z poprzednim rokiem) wzrosła liczba najstarszych użytkowników (65–75 lat), szczególnie mężczyzn (+124 tys.). To pokazuje, że seniorzy aktywnie odkrywają potencjał internetu.
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024
Wykształcenie i zawód
Struktura internautów ze względu na wykształcenie i zawód w 2024 roku charakteryzowała się dużą stabilnością. Nie odnotowano znaczących zmian w żadnej z grup, co sugeruje, że te czynniki demograficzne nie wpływają znacząco na decyzję o korzystaniu z internetu.
Wśród internautów wciąż dominowały osoby zajmujące stanowiska kierownicze, specjaliści, przedstawiciele wolnych zawodów i właściciele firm. Ich liczba nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie 8,38 mln. Niewielki spadek (o 0,01 mln) dotknął grupę osób niepracujących, takich jak emeryci, renciści, bezrobotni i osoby zajmujące się domem. Obecnie grupa ta liczy 6,56 mln internautów. Zmiany w pozostałych grupach zawodowych również były minimalne.
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024
Miejsce zamieszkania
Podział internautów ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania ujawnił ciekawe tendencje. Najliczniejszą grupą okazali się mieszkańcy wsi, co wynika z demografii Polski. To także jedyna grupa, w której odnotowano lekki wzrost liczby internautów (+79 tys. w porównaniu z rokiem ubiegłym). Największy spadek dotyczył mieszkańców najmniejszych miast, ale i on był niewielki (-36 tys.). W pozostałych grupach zmiany były minimalne.
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024
Mobile przede wszystkim
W 2024 roku ponownie triumfował internet mobilny.
Aż 91% internautów korzysta z telefonów albo tabletów, przy czym to dostęp przez telefon jest odpowiedzialny za wzrost (prawie każdy z użytkowników internetu mobilnego korzystał z niego za pomocą telefonu). Jedynie 5% używało do tego tabletów. Odsetek internautów korzystających z komputerów PC utrzymał się na dość wysokim poziomie i wyniósł 84%.
Większość internautów (75%) korzystała z urządzeń mobilnych i komputerów, 16% wyłącznie z urządzeń mobilnych, a 9% tylko z komputerów.
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024
Czas spędzony w sieci
Analiza czasu spędzanego w internecie przez Polaków pokazuje, że aż 65% przypada na aplikacje mobilne.
Strony internetowe przeglądane na komputerach odpowiadają za 24% czasu, a te otwierane na telefonach – za nieco ponad 9%. Tablety mają marginalny udział w konsumpcji internetu – zaledwie 1,1%.
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024
Przeglądarki internetowe
W IV kwartale 2024 roku najpopularniejszą przeglądarką internetową w Polsce był Chrome, który generował 69,4% ruchu (14,1% w wersji PC i 55,3% w wersji mobilnej).
Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024
Profil polskiego internauty w 2024 roku
W 2024 roku zaszły nieznaczne zmiany w ogólnej liczbie polskich internautów, za to zaobserwowaliśmy dynamiczny rozwój korzystania z internetu mobilnego oraz ciekawe przesunięcia w strukturze wiekowej i zawodowej użytkowników.