CZ. I • POLSKI RYNEK INTERNETOWY

Użytkownicy internetu w Polsce

  • W 2024 roku liczba internautów utrzymała się na zbliżonym poziomie w porównaniu z 2023 rokiem. Nastąpił natomiast dynamiczny wzrost popularności internetu mobilnego.

  • Najwięcej czasu w internecie Polacy spędzili, korzystając z aplikacji mobilnych (65% całkowitego czasu online).

  • Największy wzrost liczby internautów odnotowano w grupie wiekowej 65–75 lat, co świadczy o rosnącej popularności internetu wśród seniorów.

  • Struktura internautów ze względu na wykształcenie i zawód nie uległa znaczącym zmianom w porównaniu z rokiem poprzednim.

  • Najpopularniejszą przeglądarką internetową w Polsce pozostaje Chrome, generując 69,4% ruchu.

Marcin Niemczyk

Polskie Badania
Internetu sp. z o.o.

Profil polskiego internauty w 2024 roku

W 2024 roku zaszły nieznaczne zmiany w ogólnej liczbie polskich internautów, za to zaobserwowaliśmy dynamiczny rozwój korzystania z internetu mobilnego oraz ciekawe przesunięcia w strukturze wiekowej i zawodowej użytkowników.

 

Płeć

Według badania Mediapanel Gemius/PBI, w IV kwartale 2024 roku z internetu korzystało miesięcznie średnio 29,94 mln Polaków w wieku 7–75 lat. To nieznacznie mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród internautów kobiety stanowiły 51,4%, co jest wartością nieco wyższą niż ich udział w populacji (50,8%). Największa przewaga kobiet występowała w grupie wiekowej 55–64 lata, gdzie jest ich aż o 777 tys. więcej niż mężczyzn.

 

Wiek

Najliczniejszą grupę internautów stanowiły osoby w wieku 35–44 lata, natomiast najdynamiczniej (w porównaniu z poprzednim rokiem) wzrosła liczba najstarszych użytkowników (65–75 lat), szczególnie mężczyzn (+124 tys.). To pokazuje, że seniorzy aktywnie odkrywają  potencjał internetu.

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024

Wykształcenie i zawód

Struktura internautów ze względu na wykształcenie i zawód w 2024 roku charakteryzowała się dużą stabilnością. Nie odnotowano znaczących zmian w żadnej z grup, co sugeruje, że te czynniki demograficzne nie wpływają znacząco na decyzję o korzystaniu z internetu.

Wśród internautów wciąż dominowały osoby zajmujące stanowiska kierownicze, specjaliści, przedstawiciele wolnych zawodów i właściciele firm. Ich liczba nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie 8,38 mln. Niewielki spadek (o 0,01 mln) dotknął grupę osób niepracujących, takich jak emeryci, renciści, bezrobotni i osoby zajmujące się domem. Obecnie grupa ta liczy 6,56 mln internautów. Zmiany w pozostałych grupach zawodowych również były minimalne.

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024

Miejsce zamieszkania

Podział internautów ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania ujawnił ciekawe tendencje. Najliczniejszą grupą okazali się mieszkańcy wsi, co wynika z demografii Polski. To także jedyna grupa, w której odnotowano lekki wzrost liczby internautów (+79 tys. w porównaniu z rokiem ubiegłym). Największy spadek dotyczył mieszkańców najmniejszych miast, ale i on był niewielki (-36 tys.). W pozostałych grupach zmiany były minimalne.

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2023, 2024

Mobile przede wszystkim

W 2024 roku ponownie triumfował internet mobilny. 

Aż 91% internautów korzysta z telefonów albo tabletów, przy czym to dostęp przez telefon jest odpowiedzialny za wzrost (prawie każdy z użytkowników internetu mobilnego korzystał z niego za pomocą telefonu). Jedynie 5% używało do tego tabletów. Odsetek internautów korzystających z komputerów PC utrzymał się na dość wysokim poziomie i wyniósł 84%.

Większość internautów (75%) korzystała z urządzeń mobilnych i komputerów, 16% wyłącznie z urządzeń mobilnych, a 9% tylko z komputerów.

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024

Czas spędzony w sieci

Analiza czasu spędzanego w internecie przez Polaków pokazuje, że aż 65% przypada na aplikacje mobilne. 

Strony internetowe przeglądane na komputerach odpowiadają za 24% czasu, a te otwierane na telefonach – za nieco ponad 9%. Tablety mają marginalny udział w konsumpcji internetu – zaledwie 1,1%.

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024

Przeglądarki internetowe

W IV kwartale 2024 roku najpopularniejszą przeglądarką internetową w Polsce był Chrome, który generował 69,4% ruchu (14,1% w wersji PC i 55,3% w wersji mobilnej).

Źródło: Badanie Mediapanel Gemius/PBI, IV kwartał 2024

Profil polskiego internauty w 2024 roku

W 2024 roku zaszły nieznaczne zmiany w ogólnej liczbie polskich internautów, za to zaobserwowaliśmy dynamiczny rozwój korzystania z internetu mobilnego oraz ciekawe przesunięcia w strukturze wiekowej i zawodowej użytkowników.