CASE STUDY
Materiał Sponsora

Aktywizacja społeczności w świecie
maszyn rolniczych

Prowadzenie komunikacji w branży ciężkich maszyn kojarzy się z nieatrakcyjnymi działaniami stricte sprzedażowymi opartymi jedynie na technicznych aspektach produktów. Fendt Polska pokazał, że można to zrobić inaczej, tworząc tym samym na profilu na Facebooku i TikToku zaangażowaną społeczność marki. To z kolei postawiło przed nami wyzwanie spełnienia rosnących oczekiwań fanów profilu i opracowania kreatywnego sposobu na regularne aktywizowanie obserwatorów.

Anita Treścińska

Bluerank

Jednym z kluczowych czynników, który należy brać pod uwagę przy prowadzeniu social mediów w branży rolniczej, jest dostosowanie komunikacji do jej sezonowości, rytuałów i obecności użytkowników w danym okresie, aby utrzymać ich zaangażowanie. 

W obszarze profilu na Facebooku wypracowaliśmy z klientem następujące cele: 

promocja gadżetów z oficjalnego sklepu Fendt, 

● stworzenie angażujących postów dostosowanych do grupy docelowej,

● zaangażowanie użytkowników w czasie żniw,

● wprowadzenie do komunikacji nowych kategorii tematycznych,

● organizacja konkursu, 

● komunikacja nowego produktu.

W styczniu 2023 roku Fendt Polska wjechał w Nowy Rok brawurowo… startując z profilem na TikToku. Do głównych celów należało m.in. zaznaczenie obecności marki na platformie i dotarcie do potencjalnych fanów oraz zbudowanie zaangażowanej społeczności na nowym kanale. 

Strategia efektywnej jazdy do celu

Przygotowanie skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych, która przyciągnie uwagę użytkowników i jednocześnie zachęci ich do pozostawienia reakcji w postaci komentarza, udostępnienia lub polubienia posta, wymaga dobrego zrozumienia zachowań, emocji i potrzeb użytkowników. Grupa odbiorców Fendt Polska posiada dużą wiedzę na temat branży i produktów marki oraz specyfiki pracy w rolnictwie. Stały kontakt i regularna współpraca zespołów Bluerank i Fendt zapewniły płynny przepływ specjalistycznej wiedzy, pozwalającej na komunikację spełniającą potrzeby obserwatorów profilu. 

Podjęliśmy następujące działania:

przygotowanie nowych dedykowanych szablonów postów na Facebooka,

● opracowanie i przeprowadzenie okolicznościowych konkursów na Facebooku,

● zaproponowanie serii cyklicznych postów angażujących,

● stworzenie serii postów z gadżetami ze sklepu,

● przygotowanie postów angażujących w oparciu o zachowania i pracę odbiorców w czasie żniw,

● stworzenie profilu Fendt Polska na TikToku, 

● opracowanie komunikacji na TikToka,

● wchodzenie w relacje z użytkownikami TikToka w ramach TikTok Relations w celu zaznaczenia obecności marki na platformie.

Fani maszyn Fendt uwielbiają gadżety oraz wchodzenie w interakcję z marką – planując komunikację na profilu, dostosowaliśmy formaty oraz tematykę postów angażujących pod ich preferencje. Odbiorcy Fendt poszukują na profilu rozrywki oraz możliwości podzielenia się swoją opinią, wrażeniami, a także sposobu na spędzenie czasu w towarzystwie swojej ulubionej marki. Do stałej komunikacji na Facebooku wprowadziliśmy posty angażujące typu: zagadki, krzyżówki, wykreślanki wyrazów, rebusy itp. powiązane z produktami marki oraz cykliczne konkursy. Od czasu do czasu zaskakujemy użytkowników niespodzianką w postaci przesłanych gadżetów, co buduje pozytywne odczucia wobec marki.

Istotną rolę w komunikacji odgrywają także posty sezonowe i okolicznościowe, powiązane silnie ze stylem życia i trybem pracy użytkowników. Dogłębne zrozumienie zachowań fanów pozwoliło nam na dostosowanie komunikacji w czasie, kiedy użytkownicy są najbardziej aktywni. 

Dodatkowo wspieramy konkretne akcje promocyjne oraz budowanie wizerunku marki Fendt za pomocą działań reklamowych w Google, m.in. prowadząc kampanie zasięgowe display, wideo na YouTube czy w wyszukiwarce.

Rezultaty

Od 1 stycznia 2022 do 28 lutego 2023 działania komunikacyjne na Facebooku przyniosły: 

● 11 856 reakcji pod postami (wzrost o 5279),

● 3 849 298 zasięgu całkowitego, 

● 29 164 276 wyświetleń komunikacji (wzrost o 27 014 170),

● 2720 komentarzy użytkowników (wzrost o 1702),

● 694 udostępnienia postów (wzrost o 366),

● 48 postów opublikowanych przez użytkowników (wzrost o 12), 

● 99,9% entuzjastycznych reakcji.

W tym czasie na profilu opublikowaliśmy 137 postów, w tym 56 postów angażujących. Zorganizowaliśmy dwa konkursy okolicznościowe (żniwa i święta Bożego Narodzenia), które łącznie zyskały 409 zgłoszeń. W grudniu rozszerzyliśmy komunikację o Facebook Stories i Reels, angażując użytkowników w nowy sposób.

– Społeczność Fendt tworzą osoby, które regularnie poszukują kontaktu z marką i utożsamiają się z nią. Chcieliśmy, aby poczuli się zauważeni, a także pragniemy im dać poczucie, że to oni współtworzą świat Fendt. Kreatywna komunikacja, nowe formaty oraz akcje dodatkowe, w tym konkursy, powodują, że nasza FENDTastyczna społeczność stale się powiększa. – komentuje firma Fendt.